Outlook To Do eller Microsoft Planner ?

Hvilken To Do Platform skal jeg anvende ?

Ved hurtig søgning på To Do apps kommer der virkelig mange mulig apps frem. Stort set alle To Do app producenter lover at gøre dit arbejdsliv meget simplere og mere effektivt. Det er uden tvivl noget du skal være meget påpasselig med at tro på :-) En To Do app er med overvejende sandsynlighed ikke det der kommer til at redde dig eller din arbejdsdag. Dermed ikke sagt at To Do apps er en dårlig ide. Tværtimod. En To Do app er grundstenen i din effektivitet og dit arbejde. Uden en effektiv og tilgængelig To Do app mangler du fundamentet i den struktur der skal sikre dig overblikket. Det er med andre ord en nødvendighed for at intet bliver 'tabt mellem to stol', at du altid har styr på hvilke opgaver du ikke har nået og du ikke skal bruge tid på at huske på alt du skal nå.

5 ting du bør kigge efter i dit valg af To Do Platform

Som nævnt er der mange forskellige To Do apps der i høj grad har samme grundfunktion men også har mange forskellige funktioner. Der er stor forskel på hvor mange små detaljer og add-ons som de forskellige To Do Apps tilbyder. Derfor kan det også være vanskeligt at vælge den rette To Do app.

Hvilke To Do Platforme vil jeg anbefale?

Det er med De Som udgangspunkt er det bedst du optimalt kun har et sted hvor du skriver dine opgaver ned. Det skyldes du hurtigt skal kigge flere steder for at skabe et overblik og derfor bliver det vanskeligt for dig at prioritere og planlægge dine opgave når det fulde og komplette overblik mangler. Men der er alligevel situationer hvor det faktisk kan give god mening at bruge både Microsoft Planner og Outlook To Do liste. Nogle af 'problemerne' med Outlook To Do listen er følgende. 

  1. Du får skrevet opgave på din Outlook to do listen som står der meget længe og i sidste ende blot udskydes gang på gang
  2. Du får ikke besøgt din Outlook To Do liste ofte nok og glemmer opgaverne
  3. Outlook To Do listen er ikke så visuel så du synes det er vanskeligt at få overblikket og bliver 'interesseret' i dine opgaver
  4. Du har brug for at dele opgave rmed dit team og kunne holde løbende status møder og her kommer Outlook To do listen til kort (du kan godt men overblikket er ikke så godt).

Min erfaring er at du kan anvende Outlook to do listen og Microsoft Planner i samspil til hver deres type af opgaver. Det betyder, at du bør definere hvilke opgaver der skal skrives på hhv. Outlook To Do listen og Microsoft Planner. Hvis du ikke får det gjort fra start af vil du ende med at få to lister som bliver rodede fordi din definition ikke er skarp nok. Jeg taler af erfaring :-)

Hvad er Outlook To Do liste godt til

Outlook To Do listen er et rigtig godt værktøj til dine personlige opgaver, altså de opgaver der kommer gennem mails eller hvor du er torvholder og som du ikke har brug for at gøre synlige for dit team eller kolleger. Du kan også dele din opgaveliste med en eller flere kolleger men denne funktion er ikke optimal. Her bør du anvende

Hvad er Microsoft Planner godt til?

Microsoft Planner er et rigtig godt værktøj til at styre dine projekter (opgaver der tager mere end et par timer). Du kan let tildele opgaver til kolleger/ledere, du kan få overblik over hvem der har hvilke opgaver, hvem der er flaskehals og du kan nemt sortere de projekt opgaver på forskellige måder.